WAKAMOLA: Investigadors i estudiants de la UPV ideen i desenvolupen un bot per a combatre el sobrepès i l’obesitat
Wakamola
Investigadors i estudiants de la UPV ideen i desenvolupen un bot per a combatre el sobrepès i l’obesitat, que afecten un 54,5% de la població espanyola
[ 29/01/2019 ]

Un equip d’investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents al Grup BDSLab de l’Institut ÍTACA, liderat per Juan Miguel García Gómez, ha desenvolupat Wakamola, un bot que ajudarà a conèixer els hàbits nutricionals i d’activitat física de la població a fi de facilitar el tractament de dos problemes de salut globals del nostre temps: l’obesitat i el sobrepès.
Segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), més del 50% de la població europea presenta sobrepès, i el 20%, obesitat. I a Espanya, malgrat tractar-se del bressol de la dieta mediterrània, la situació és similar.
Així, els darrers 30 anys, l’obesitat en adults espanyols ha passat d’afectar-ne un 7,4% l’any 1987 a un 17,4% el 2017; mentre que el 37,1% de la població de l’Estat pateix sobrepès. En total, per tant, més de la meitat dels adults (54,5%) té avui excés de pes.
Simula una conversa amb l’usuari de la qual extrau la informació
Segons explica García Gómez, investigador principal d’un treball que s’ha portat a terme en el marc del projecte europeu CrowdHealth, Wakamola és un bot que, a través de Telegram, simula una conversa amb l’usuari sobre la seua dieta, activitat física, malalties, edat, pes, ús de les xarxes socials, etc.
L’anàlisi posterior d’aquesta informació permet crear una xarxa de relacions per estudiar els hàbits de la població pel que fa a la seua dieta, activitat física, entorn, i xarxa familiar, laboral i d’amistats.
Un bot atractiu, lúdic i usable batejat i dissenyat per estudiants de l’ETSED-UPV
En aquest sentit, Sabina Asensio Cuesta, investigadora del Grup BDSLab, assenyala que un aspecte «destacable de Wakamola és l’ardu treball que s’hi ha fet per construir un personatge atractiu, lúdic i usable per als usuaris».
Per a això, els investigadors han elaborat diversos guions i han dut a terme un estudi exhaustiu per a triar el disseny més adequat per al bot, per a la qual cosa van enquestar 495 persones sobre 52 possibles dissenys proposats per estudiants de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria del Disseny (ETSED) de la UPV.
D’aquesta enquesta va sorgir el nom, Wakamola, a més del personatge, dissenyat pels estudiants de l’ETSED-UPV Mª Dolores Blanco, Ángel Esteban i Marta Lavall.
«L’objectiu», indica Asensio Cuesta, «és que Wakamola ajude a recopilar una gran quantitat de dades d’una població sobre els seus hàbits nutricionals, activitat física, índex de massa corporal, malalties relacionades amb l’obesitat i el sobrepès, etc. Al mateix temps, el bot ens permetrà determinar quina importància té l’entorn sobre cada usuari; per exemple, on viu i amb qui es relaciona (casa, família o amics). L’anàlisi de les dades recollides per Wakamola pot ser ben útil per a elaborar actuacions que miren de solucionar el greu problema de sobrepès i obesitat que pateix la nostra societat».
Com funciona?
Vicent Blanes Selva, investigador del BDSLab-ÍTACA de la UPV i desenvolupador del bot en col·laboració amb la Taipei Medical University (Shabbir Syed i Yu-Chuan Li) explica que el funcionament de Wakamola és «molt senzill. Des de Telegram, l’usuari estableix una conversa amb el bot, amb preguntes que van des de la seua edat o pes fins al tipus d’alimentació que segueix o les vegades que fa exercici per setmana. En funció de les respostes de l’usuari, es mostra una puntuació (wakaestat) entre 0 i 100, en funció dels seus hàbits nutricionals i activitat física, malalties, índex de massa corporal i les puntuacions de wakaestat de la seua xarxa. El bot també permet veure el desglossament del wakaestat corresponent a dieta, activitat, IMC, malalties i xarxa social».
D’altra banda, per a elaborar adequadament el contingut i la puntuació de les preguntes de Wakamola sobre la dieta, l’activitat física i les dades personals (sociodemogràfiques i de malalties) ha sigut fonamental l’assessorament d’Ana Frígola, de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de València, com també dels doctors Juan Francisco Merino Torres, Matilde Rubio Almanza, Salvador Tortajada i Ruth Vilar Mateo, tots ells de l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe.
Estudi pilot a Tavernes de la Valldigna
Wakamola s’usa ja, per primera vegada, a Tavernes de la Valldigna. Gràcies a la col·laboració de l’ajuntament de la ciutat, fins a la darreria de febrer aquesta localitat valenciana n’albergarà l’estudi pilot.
Alberto Conejero, investigador del projecte Wakamola i membre de l’Institut IUMPA de la UPV, indica que els habitants de Tavernes de la Valldigna «poden participar voluntàriament en aquest treball, de la mateixa manera que, des de fa anys, es fa a la població estatunidenca de Framingham a fi d’estudiar els factors de risc de les malalties coronàries».
Finalment, cal assenyalar que, per a conèixer el bot Wakamola i participar en aquest estudi pilot, n’hi ha prou amb cercar en Telegram @WakamolaTavernesBot o bé accedir a l’enllaç següent.